BHP w leśnictwie
Moderator: Moderatorzy
- Kuna lesna
- zastępca nadleśniczego
- Posty: 2642
- Rejestracja: czwartek 12 paź 2006, 00:41
- Lokalizacja: Z puszczy
W LP BHP funkcjonuje prawidłowo czyli pracownikami nadleśnictwa gorzej z firmami zewnętrznymi czyli ZUL ami na które jako zlecający mamy tylko pośrednią za pomocą umowy możliwość ingerencji .trzezwylesnik pisze:BHP w LP czystka fikcja.
I tak i nie . PIP kontroluje wszystkich także LP . Czy jako leśnicy mamy kompetencję ?. Co 5 lat mamy szkolenie BHP z egzaminem włącznie głównie z zakresu prac wykonywanych w leśnictwie . Jednakże my tych prac nie wykonujemy za to znajdujemy się w strefie tych prac i mamy bezpośredni wpływ. na sposób wykonywania tej pracyharu112 pisze:Czy Państwowa Inspekcja Pracy prowadzi jakieś kontrolę w nadleśnictwach ? Kontroluje pracowników LP pod względem kompetencji z zakresu BHP ?
Regulacje dotyczące zadań służby leśnej w stosunku do organizacji prac wykazane są w specyfikacji istotnych warunków zamówienia które stanowi integralną część umowy pomiędzy Zamawiającym, w tym przypadku PGL LP, a Wykonawcą czyli Zakładem Usług Leśnych. Warunki umowy oraz SIWZ określane są przez nadleśniczego, następnie organizowany jest przetarg publiczny w którym biorą udział potencjalni Wykonawcy. Głównym kryterium wyboru jest cena, lecz 20 % stanowią kryteria pozacenowe. Następnie po zakończeniu przetargu i wyłonieniu Wykonawcy zawierana jest umowa, po jej podpisaniu za organizację prac na powierzchni odpowiedzialny jest Wykonawca, w tym celu wyznacza on koordynatora prac którego zakres obowiązków wykazany jest w Rozporządzeniu. Zadania służby leśnej polegają na prowadzeniu nadzoru pośredniego lub bezpośredniego.
Dobrze to zrozumiałem?? Może ktoś wie w oparciu o jakie dokumenty opracowuję się umowę oraz SIWZ z ZUL-em ?
Dobrze to zrozumiałem?? Może ktoś wie w oparciu o jakie dokumenty opracowuję się umowę oraz SIWZ z ZUL-em ?
Nadzoru generalnie nie prowadzimy.
Prowadzimy kontrole w trakcie pracy, oraz powykonawczo, odbierając wykonane roboty.
SIWZ powstaje w oparciu o założenia do planu na rok następny (któraś tam wersja prowizorium - niech mnie ewentualnie koledzy z biura poprawią) oraz wytyczne "z góry", tzn. np. zalecenia z DGLP. Które powstały między innymi po ustaleniach DGLP z przedstawicielami ZUL-i.
Prowadzimy kontrole w trakcie pracy, oraz powykonawczo, odbierając wykonane roboty.
SIWZ powstaje w oparciu o założenia do planu na rok następny (któraś tam wersja prowizorium - niech mnie ewentualnie koledzy z biura poprawią) oraz wytyczne "z góry", tzn. np. zalecenia z DGLP. Które powstały między innymi po ustaleniach DGLP z przedstawicielami ZUL-i.
Nie troszczcie się więc zbytnio o jutro, bo jutrzejszy dzień sam o siebie troszczyć się będzie. Dosyć ma dzień swojej biedy. (Mt 6,34)
- Kuna lesna
- zastępca nadleśniczego
- Posty: 2642
- Rejestracja: czwartek 12 paź 2006, 00:41
- Lokalizacja: Z puszczy
I znowu i tak i nie .haru112 pisze:Regulacje dotyczące zadań służby leśnej w stosunku do organizacji prac wykazane są w specyfikacji
Tak, bo są zapisy co możemy i jak kontrolować .
Nie, bo ogólnie określa to BHP które na danej powierzchni wszystkich obowiązuje . Co zaś się dotyczy koordynatora to jest nim najczęściej ZUL brygadzista , właściciel ale to nie znaczy że zawsze musi ,bo koordynatora wyznacza się wspólnego dla wszystkich firm i podmiotów pracujących na danej działce ( choć to tylko teoria ).
Możesz mi powiedzieć jakie zapisy znajdują się w SIWZ dokładnie Są to na przykłąd tego typu zadania:Kuna lesna pisze: I znowu i tak i nie .
Tak, bo są zapisy co możemy i jak kontrolować .
Nie, bo ogólnie określa to BHP które na danej powierzchni wszystkich obowiązuje . Co zaś się dotyczy koordynatora to jest nim najczęściej ZUL brygadzista , właściciel ale to nie znaczy że zawsze musi ,bo koordynatora wyznacza się wspólnego dla wszystkich firm i podmiotów pracujących na danej działce ( choć to tylko teoria ).
- oznakowanie powierzchni, na której prowadzone są prace niebezpieczne np. podczas usuwania wiatrowałów i wiatrołomów;
- wskazanie ogólnego kierunku obalania drzew;
- wyznaczenie i oznakowanie szlaków zrywkowych;
- wskazanie miejsc lokalizacji mygieł i stosów;
- wskazanie najwłaściwszych technologii robót związanych z dużym ryzykiem wypadkowym;
- wskazanie drzew i miejsc szczególnie niebezpiecznych – właściwe przekazanie pozycji;"
Może znasz jakieś wewnetrzne dokumenty które opisują jak wygląda proces opracowywania umowy z ZULem i wszystkich jej częsci? Jest jakiś dokument który określa jednolite zasady w stosunku do tej kwestii?? Czy wyznaczanie koordynatora jest obligatoryjne, czy robi się to tylko w przypadku występowania dwóch ZULi na jednej powierzchnii ?
Polecam 2 działy naszego Forum:
http://www.lasypolskie.pl/viewforum.php?f=42
http://www.lasypolskie.pl/viewforum.php?f=31
http://www.lasypolskie.pl/viewforum.php?f=42
http://www.lasypolskie.pl/viewforum.php?f=31
Nie troszczcie się więc zbytnio o jutro, bo jutrzejszy dzień sam o siebie troszczyć się będzie. Dosyć ma dzień swojej biedy. (Mt 6,34)
- Kuna lesna
- zastępca nadleśniczego
- Posty: 2642
- Rejestracja: czwartek 12 paź 2006, 00:41
- Lokalizacja: Z puszczy
Tak jak wymieniłeś są to wytyczne dla wykonawcy przed podjęciem pracy na danej powierzchni .Potwierdzamy to podpisami na Zleceniu. Po za tym mam prawo przerwać pracę jeżeli zobaczę rażące uchybienia BHP i powiadomić kierownika ZUL o zaistniałej sytuacji i zezwolić na dalsze podjęcie pracy po usunięciu zagrożenia .Umowy nakładają także kary dla wykonawcy za pracę niezgodną z BHP np zła scinka i ślady na pniakach . Co do koordynator a może być to np podlesniczy gdyż tak ustanowiły to wszystkie podmioty na działce roboczej.
Dla Wykonawcy czyli dla pracowników ZUL ? Myślałem, że za tą kwestie odpowiada służba leśna i ma to wykonać przed wkroczeniem do pracy ZULowców, wykonują to, podpisują kwitek, i powierzchnia przechodzi na ZUL.Kuna lesna pisze:Tak jak wymieniłeś są to wytyczne dla wykonawcy przed podjęciem pracy na danej powierzchni .
Wykonawca = ZUL
Zamawiający = LP
- Kuna lesna
- zastępca nadleśniczego
- Posty: 2642
- Rejestracja: czwartek 12 paź 2006, 00:41
- Lokalizacja: Z puszczy
haru112 pisze:Może znasz jakieś wewnetrzne dokumenty które opisują jak wygląda proces opracowywania umowy z ZULem i wszystkich jej częsci?
Do tego dany ZUL zobowiązał się w trakcie składania oferty i podpisywania umowy w celu spełnienie warunków i kryteriów zamówienia. Więc o co chodzi?Zgłoszeni w umowie maja być przez cały czas trwania umowy "na stanie" firmy.
Tak, zdarzyło sie nie raz na terenie "mojego" nadleśnictwa.haru112 pisze:Czy Państwowa Inspekcja Pracy prowadzi jakieś kontrolę w nadleśnictwach ? Kontroluje pracowników LP pod względem kompetencji z zakresu BHP ?
Dokumentacja jest opracowywana na poziomie DGLP i konsultowana z przedstawicielami ZUL-i. Całość zapisów jest dostępna w dokumentacji przetargowej, obowiązkiem składającego ofertę jest zapoznanie sie z w/w dokumentacja, jej znajomość zatwierdza podpisaniem umowy w wypadku złożenia najlepszej oferty wolnej od błędów.haru112 pisze:Może znasz jakieś wewnetrzne dokumenty które opisują jak wygląda proces opracowywania umowy z ZULem i wszystkich jej częsci?
Są tu pomieszane czynności "dwóch" stron....- oznakowanie powierzchni, na której prowadzone są prace niebezpieczne np. podczas usuwania wiatrowałów i wiatrołomów;
- wskazanie ogólnego kierunku obalania drzew;
- wyznaczenie i oznakowanie szlaków zrywkowych;
- wskazanie miejsc lokalizacji mygieł i stosów;
- wskazanie najwłaściwszych technologii robót związanych z dużym ryzykiem wypadkowym;
- wskazanie drzew i miejsc szczególnie niebezpiecznych – właściwe przekazanie pozycji;"
Po stronie zleceniodawcy zgodnie z zapisami umowy,haru112 pisze: - wskazanie ogólnego kierunku obalania drzew;
- wyznaczenie i oznakowanie szlaków zrywkowych;
- wskazanie miejsc lokalizacji mygieł i stosów;
- wskazanie najwłaściwszych technologii robót związanych z dużym ryzykiem wypadkowym;
- wskazanie drzew i miejsc szczególnie niebezpiecznych – właściwe przekazanie pozycji;"
Po stronie zleceniobiorcy na każdej pozycji cięć. Audytorzy FSC i PEFC wymagają również stosownych szkiców.....- oznakowanie powierzchni, na której prowadzone są prace niebezpieczne np. podczas usuwania wiatrowałów i wiatrołomów;
Uważam, że leśnicy mają szczególną zdolność dokonywania rozszerzającej interpretacji wszystkiego przyjmując na klatę dodatkowe obowiazki. Umowa w przetargu rzecz święta. Jeżeli w umowie zawarte sa zapisy o obowiązku wykonywania tak i tak usługi, to strony winny sie umówić kto z ramienia zamawiającego i w jakim zakresie wykonuje kontrolę czyli do umowy winna byc załaczona np. tzw. karta kontrolna do kontroli bieżącej, z wyszczególnieniem elementów podlegających kontroli np. dot. pracujących osób, sprzętu, wyposazenia drwala, stanu wizualnego sprzetu mechanicznego, oznakowania powierzchni, zastosowanej technologii, czystości, posiadania mat chłonnych, sorbentów, wymogów certyfikacji, itp.itd. Unika się pominięcia szczegółów i kontrola (ocena) jest zawsze porównywalna.
A co do koordynatora, to w art. 208 Kodeksu pracy mówi sie o tym, że koordynator sprawuje nadzór nad bhp. Zgodnie z instrukcją bhp dla prac lesnych nadzór może byc doraźny lub bezpośredni. Stąd też można uznać, że koordynator nie musi byc stale na powierzchni, bo...art.208 paragraf 2 - wyznaczenie koordynatora nie zwalnia pracodawców z obowiązku zapewnienia bhp swoim pracownikom.
A co do koordynatora, to w art. 208 Kodeksu pracy mówi sie o tym, że koordynator sprawuje nadzór nad bhp. Zgodnie z instrukcją bhp dla prac lesnych nadzór może byc doraźny lub bezpośredni. Stąd też można uznać, że koordynator nie musi byc stale na powierzchni, bo...art.208 paragraf 2 - wyznaczenie koordynatora nie zwalnia pracodawców z obowiązku zapewnienia bhp swoim pracownikom.
- Kuna lesna
- zastępca nadleśniczego
- Posty: 2642
- Rejestracja: czwartek 12 paź 2006, 00:41
- Lokalizacja: Z puszczy
No i tak u mnie to działa w tym ze kontroli dokonuje inż. nadzoruzgredek pisze:Uważam, że leśnicy mają szczególną zdolność dokonywania rozszerzającej interpretacji wszystkiego przyjmując na klatę dodatkowe obowiazki. Umowa w przetargu rzecz święta. Jeżeli w umowie zawarte sa zapisy o obowiązku wykonywania tak i tak usługi, to strony winny sie umówić kto z ramienia zamawiającego i w jakim zakresie wykonuje kontrolę czyli do umowy winna byc załaczona np. tzw. karta kontrolna do kontroli bieżącej, z wyszczególnieniem elementów podlegających kontroli np. dot. pracujących osób, sprzętu, wyposazenia drwala, stanu wizualnego sprzetu mechanicznego, oznakowania powierzchni, zastosowanej technologii, czystości, posiadania mat chłonnych, sorbentów, wymogów certyfikacji, itp.itd. Unika się pominięcia szczegółów i kontrola (ocena) jest zawsze porównywalna.