Samochód służbowy a podatek VAT...

Pieniądze nie tylko w lasach są ważne...

Moderator: Moderatorzy

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Piotrek
Admin
Admin
Posty: 105117
Rejestracja: sobota 28 maja 2005, 00:00
Lokalizacja: ze wsząd
Kontakt:

Samochód służbowy a podatek VAT...

Post autor: Piotrek »

W serwisie podatki.biz pojawił się artykuł pt. "Odliczanie VAT od paliwa i eksploatacji samochodu" z którego jednoznacznie wynika, że zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, nadleśnictwo nie ma prawa odliczać od podatku VAT kosztów eksploatacji samochodu służbowego Nadleśniczego.

Ponieważ uważam pełny tekst oryginalny owej interpretacji za zupełne kuriozum - a jednocześnie zdaję sobie sprawę, że nie każdy posiada konto na podatki.biz - pozwolę sobie zaproponować, że chętnym wyślę ten tekst na podane na priv adresy mailowe. Dlaczego tak a nie wkleję owego tekstu tutaj? Ano właściciel strony umieścił taka klauzulę:
© Copyright by TaxNet Sp. z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Bez pisemnej zgody autora stron, właściciela praw autorskich i zarazem ich wydawcy w Internecie żadna część tej publikacji nie może być reprodukowana i udostępniania ani wykorzystywana w sposób inny niż dla celów osobistych. Dozwolone jest przekazanie materiału pocztą elektroniczną innym osobom wyłącznie w celach nie związanych z działalnością zarobkową.
Tak więc wolno mi rozesłać ten tekst do dowolnej ilości osób niekomercyjnym mailem ale nie wolno mi go opublikować na równie niekomercyjnym forum...

Ostrzegam potencjalnych czytelników, że pismo owo jest długaśne i pełne powtórzeń mających zapewne na celu wzbudzenie wrażenia głębokiej wiedzy prawnej autora. Tymczasem jest to dowód pustosłowia i wodolejstwa zaś tak naprawdę owa interpretacja wynika nie z powołanych przepisów a z widzimisię interpretatora.

Dlaczego tak sądzę? Bowiem w cytowanym piśmie interpretator najpierw udowadnia, że Nadleśnictwa prowadzą działalność gospodarczą i dlatego płacą podatek VAT a następnie korzystając z tej samej podstawy (ustawa o lasach) udowadnia, że lasy nie prowadzą działalności gospodarczej a jedynie wykonują zadania nałożone ustawą o lasach, więc odliczenie VAT im nie przysługuje.

Jak zwykle wyczuwam tu nutkę paranoi spowodowanej pazernością państwowego bandyty o ksywie "Fiskus" na każdą złotówkę, jaką podatnik mógłby sobie odliczyć na podstawie reguł ustalonych przez owego bandytę...
Poezja to opisanie uczuć słowami, a świata - uczuciami.
***Unless otherwise stated, my posts are my opinion, not official***
No trees were killed to send this message, however, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

crocidura
zastępca nadleśniczego
zastępca nadleśniczego
Posty: 3759
Rejestracja: wtorek 05 lut 2013, 17:21
Lokalizacja: Węgorzyno

Post autor: crocidura »

Co prawda mnie to nie dotyczy... ale z racji leśnych "ciekawostek" miło było czegoś nowego się dowiedzieć.

Zastanawia mnie, czy ta interpretacja ma jakąś "moc prawną". Z tego co wiem to inne izby mogą mieć zupełnie inne interpretacje... jednak, czy ktoś z Łodzi mógłby na taką internetową się powołać/odwołać z jej użyciem?
z doskoku
podleśniczy
podleśniczy
Posty: 303
Rejestracja: sobota 15 paź 2011, 19:03
Lokalizacja: las

Post autor: z doskoku »

Piotrek pisze:zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, nadleśnictwo nie ma prawa odliczać od podatku VAT kosztów eksploatacji samochodu służbowego Nadleśniczego.
W związku z powyższym poszły odpowiednie dyrektywy w teren, jednym z przesłań jest pozbywanie się służbowych aut nadleśniczych.
Awatar użytkownika
Piotrek
Admin
Admin
Posty: 105117
Rejestracja: sobota 28 maja 2005, 00:00
Lokalizacja: ze wsząd
Kontakt:

Post autor: Piotrek »

crocidura pisze:Zastanawia mnie, czy ta interpretacja ma jakąś "moc prawną".
Jak wszystkie interpretacje dokonywane w sprawach podatkowych ta także dotyczy tylko tego konkretnego przypadku i nie może być podstawą rozstrzygnięć w innych, nawet identycznych sprawach.
Poezja to opisanie uczuć słowami, a świata - uczuciami.
***Unless otherwise stated, my posts are my opinion, not official***
No trees were killed to send this message, however, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Awatar użytkownika
Rafał i Ania
zastępca nadleśniczego
zastępca nadleśniczego
Posty: 3056
Rejestracja: niedziela 16 sty 2011, 21:07

Post autor: Rafał i Ania »

czyli mam rozumieć że nawet rodzaj i przeznaczenie pojazdu zgodniez ustawą ma znaczenie a sam fakt że LP nie może odliczać podatku?
teraz w kwietniu był szał związany z VAT-em od środków transportu i ustawa dość jasno kwalifikuje które auta mają taką możliwość. A tu jeszcze taka kwestia?
Siedzą na Wall Street panowie z pejsami
mozolnie pracują nad zerami
do zera wciąż doliczają zera
to się nazywa finansjera (G.M.)
crocidura
zastępca nadleśniczego
zastępca nadleśniczego
Posty: 3759
Rejestracja: wtorek 05 lut 2013, 17:21
Lokalizacja: Węgorzyno

Post autor: crocidura »

Niestety, orzeczenie Izby Skarbowej w Łodzi, na zapytanie jednego z łódzkich nadleśnictw w sprawie odliczenia podatku VAT od samochodów służbowych nadleśniczego i specjalisty do spraw łowieckich spowodowało, że praktycznie w Lasach 100% podatku VAT będą mogli odliczyć tylko ci, co posiadają samochody z jednym rzędem siedzeń
A ci co mają siedzeń więcej nie?
Awatar użytkownika
Rafał i Ania
zastępca nadleśniczego
zastępca nadleśniczego
Posty: 3056
Rejestracja: niedziela 16 sty 2011, 21:07

Post autor: Rafał i Ania »

crocidura pisze:A ci co mają siedzeń więcej nie?
no nie bo tak to precyzuje ustawa

Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług

Art. 86a. 1. W przypadku nabycia:

1) samochodów osobowych,

2) innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony

- kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

2. Przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy:

1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5) pojazdów specjalnych - jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym wynika, że jest to pojazd specjalny;

6) pojazdów samochodowych innych niż wymienione w pkt 1-5, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

a) 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 425 kg,

b) 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 493 kg,

c) 3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 500 kg;

7) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.

3. Przepis ust. 1 nie dotyczy przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze stanowi przedmiot działalności podatnika.

4. Dopuszczalna ładowność pojazdu oraz liczba miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 2 pkt 6, określona jest na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w dokumentach, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

5. Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 2 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

6. W przypadku gdy w pojeździe, dla którego wydano zaświadczenie, o którym mowa w ust. 5, zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4, podatnik jest obowiązany do skorygowania kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym dokonał jego odliczenia.

7. Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio do importu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, z tym że w przypadku importu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 1, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty wynikającej z dokumentu celnego, z uwzględnieniem kwot wynikających z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34 - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

8. W przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

9. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do nabytych lub importowanych części składowych zużytych do wytworzenia przez podatnika samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem przepisów ust. 4-6, jeżeli te samochody i pojazdy zostały zaliczone przez tego podatnika do środków trwałych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

10. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić inne niż wymienione w:

1) ust. 2 pkt 5 dokumenty, na podstawie których można stwierdzić, że pojazd jest pojazdem specjalnym,

2) ust. 4 dokumenty, na podstawie których można określić dopuszczalną ładowność pojazdu oraz liczbę miejsc (siedzeń)

- uwzględniając konieczność prawidłowej identyfikacji pojazdu na potrzeby skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz przepisy prawa Unii Europejskiej.

http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4 ... tml#P66181
Siedzą na Wall Street panowie z pejsami
mozolnie pracują nad zerami
do zera wciąż doliczają zera
to się nazywa finansjera (G.M.)
Awatar użytkownika
Piotrek
Admin
Admin
Posty: 105117
Rejestracja: sobota 28 maja 2005, 00:00
Lokalizacja: ze wsząd
Kontakt:

Post autor: Piotrek »

Chwila, chwila - tu mówicie o VAT od zakupu samochodów a pytanie z Łodzi dotyczyło VAT od kosztów eksploatacji. To dwie zupełnie rozdzielne sprawy...
Nie rozumiem więc wniosku zacytowanego przez crocidurę.
Poezja to opisanie uczuć słowami, a świata - uczuciami.
***Unless otherwise stated, my posts are my opinion, not official***
No trees were killed to send this message, however, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

crocidura
zastępca nadleśniczego
zastępca nadleśniczego
Posty: 3759
Rejestracja: wtorek 05 lut 2013, 17:21
Lokalizacja: Węgorzyno

Post autor: crocidura »

a właśnie...

ja za to już zrozumiałem. Pomyłka - myślałem, że VAT od eksploatacji aut z jednym rzędem siedzeń można odliczyć.
ODPOWIEDZ