Egzamin zawodowy 2016 (sesja zimowa) R.14

Technikum, liceum profilowane, studia leśne i przyrodnicze...

Moderator: Moderatorzy

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
m.pankowski
początkujący
początkujący
Posty: 18
Rejestracja: sobota 19 gru 2015, 19:10
Lokalizacja: Ruciane-Nida
Kontakt:

Egzamin zawodowy 2016 (sesja zimowa) R.14

Post autor: m.pankowski »

Cześć!

Wczoraj odbył się egzamin zawodowy w części pisemnej (test) dla technika leśnika w kwalifikacji R.14 (użytkowanie zasobów leśnych).
W teście pojawiło się kilka pytań z błędnymi odpowiedziami, brakiem poprawnej odpowiedzi lub w ogóle jakieś głupoty. Oto przykłady.

Pyt. 17.
Drewno o niezabarwionej twardzieli to drewno
a) lipowe
b) grabowe
c) świerkowe
d) daglezjowe

Wg. CKE prawidłową odpowiedzią jest c) świerkowe i z tym się zgadzamy. Ale co z lipą? Przecież też posiada twardziel niezabarwioną?

Pyt. 19.
"Kopalniak" to potoczna nazwa drewna średniowymiarowego o symbolu
a) S1
b) S4
c) S2b
d) S3a

Według CKE prawidłową odpowiedzią jest c) S2b. Przecież to papierówka. Kopalniak to zawsze było S10 (czyli drewno z grupy S1). Po naszemu prawidłowa odpowiedź to a)?

Pyt. 35.
Minimalna długość drewna wielkowymiarowego liściastego wynosi
a) 2.2 m
b) 2.7 m
c) 3.5 m
d) 4.0 m

CKE podało jako prawidłową odpowiedź a) 2.2 m. Normy podają, że min. długość to 2.5 m dla liściastego z odstopniowaniem co 10 cm (chyba że okleinowe to 2.4 m). Wg nas brakuje prawidłowej odpowiedzi.

Pyt. 36.
Pomiar miąższości w sztukach grupowo wykonywany jest dla sortymentu
a) S2a
b) S2b
c) S3a
d) S3b

ZAWSZE w sztukach grupowo liczyło się żerdzie S3b. Według CKE prawidłową odpowiedzią jest c) S3a. Czy coś się zmieniło i źle tłumaczymy uczniom, czy ktoś się pomylił?

I jeszcze jedno pytanie, z którym mamy problem i chciałbym zasięgnąć rady specjalistów.

Pyt. 22.
Drewno pozyskane w starszych klasach wieku w ramach cięć sanitarnych zalicza się do użytków
a) przedrębnych
b) przygodnych
c) ubocznych
d) rębnych

Która wg Was odpowiedź w tym zadaniu jest prawidłowa i prosiłbym o krótkie uzasadnienie.

Dziękuję z góry za pomoc.
Awatar użytkownika
Piotrek
Admin
Admin
Posty: 105119
Rejestracja: sobota 28 maja 2005, 00:00
Lokalizacja: ze wsząd
Kontakt:

Post autor: Piotrek »

I dlatego uważam wszelkie "egzaminy zawodowe" za działalność szkodliwą. :x
Poezja to opisanie uczuć słowami, a świata - uczuciami.
***Unless otherwise stated, my posts are my opinion, not official***
No trees were killed to send this message, however, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Awatar użytkownika
m.pankowski
początkujący
początkujący
Posty: 18
Rejestracja: sobota 19 gru 2015, 19:10
Lokalizacja: Ruciane-Nida
Kontakt:

Post autor: m.pankowski »

Dlaczego szkodliwe? W jakiś sposób przecież trzeba sprawdzić umiejętności i wiedzę. A to, że pytania lub zadania egzaminacyjne układane są przez kogoś kto widocznie nie ma zielonego pojęcia o temacie, to już inna sprawa.
Jeśli egzamin jest przygotowany rzetelnie i obejmuje rzeczywiste zagadnienia związane z tematem, to jest jak najbardziej ok.
Awatar użytkownika
Piotrek
Admin
Admin
Posty: 105119
Rejestracja: sobota 28 maja 2005, 00:00
Lokalizacja: ze wsząd
Kontakt:

Post autor: Piotrek »

Sam przeczysz sobie. Rzetelne przygotowanie egzaminu z błędnymi odpowiedziami?! Gdzie tu rzetelność?
Jeśli ktoś bez znajomości tematu (lub co gorsza z nieprawidłową znajomością tematu) tworzy pytania z błędnymi odpowiedziami, to uczniów trzeba tych błędnych odpowiedzi nauczyć. To jest szkodliwe. Nawet jeśli powiem do uczniów - słuchajcie, prawidłową odpowiedzią jest X, ale na egzaminie musicie odpowiedzieć Z bo w pytaniu jest błąd. Co twoim zdaniem zapamiętają uczniowie?
Poezja to opisanie uczuć słowami, a świata - uczuciami.
***Unless otherwise stated, my posts are my opinion, not official***
No trees were killed to send this message, however, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Awatar użytkownika
m.pankowski
początkujący
początkujący
Posty: 18
Rejestracja: sobota 19 gru 2015, 19:10
Lokalizacja: Ruciane-Nida
Kontakt:

Post autor: m.pankowski »

Piotrek, nie przeczę sobie! Może zabrakło "gdyby egzamin był przygotowany rzetelnie". My nie przygotowujemy uczniów pod egzaminy na zasadzie jaką podałeś. Uczymy ich tego, co rzeczywiście powinni umieć zgodnie z wszystkimi zasadami.
Przykładowo, jeśli norma mówi o pomiarze w sztukach grupowo drewna S3b, to chore by było, jakbym uczniowi tłumaczył, że na egzaminie może być inaczej.
Ja mu wiedzę przekazuje taką jaką powinien posiąść i mam czyste sumienie. Tylko boli mnie później jak po egzaminie przychodzi uczeń z pretensją, że pan uczył odbiórki kopalniaka jako sortymentu S10 albo że S3b odbiera się w sztukach grupowo, a na egzaminie okazuje się że kopalniak to S2b a w sztukach grupowo odbiera się S3a... Na głupka wychodzę...
Za takie rzeczy, ten kto układał test powinien stracić taką możliwość dożywotnio!

A co do egzaminów, to dobrze napisałeś. Przygotowują je prawdopodobnie osoby niekompetentne.

Wracając do tematu, czy jesteś w stanie odpowiedzieć na zadane przeze mnie pytanie dotyczące zadania 22?
Awatar użytkownika
Piotrek
Admin
Admin
Posty: 105119
Rejestracja: sobota 28 maja 2005, 00:00
Lokalizacja: ze wsząd
Kontakt:

Post autor: Piotrek »

m.pankowski pisze:Wracając do tematu, czy jesteś w stanie odpowiedzieć na zadane przeze mnie pytanie dotyczące zadania 22?
Cięcia sanitarne to przygodne. Mogą to być:
  • PR – (cięcia przygodne rębne) cięcia sanitarne na powierzchniach planowanych do użytkowania rębnego, wg obowiązującego planu urządzania lasu, (usuwanie wywrotów, złomów, drzew zasiedlonych itp.).
  • PTP – (cięcia przygodne trzebieży późnej) cięcia sanitarne na powierzchniach planowanych do użytkowania trzebieży późnych, wg obowiązującego planu urządzania lasu, (usuwanie wywrotów, złomów, drzew zasiedlonych itp.).
  • PTW – (cięcia przygodne trzebieży wczesnej) cięcia sanitarne na powierzchniach planowanych do użytkowania trzebieży wczesnych, wg obowiązującego planu urządzania lasu, (usuwanie wywrotów, złomów, drzew zasiedlonych itp.).
Poezja to opisanie uczuć słowami, a świata - uczuciami.
***Unless otherwise stated, my posts are my opinion, not official***
No trees were killed to send this message, however, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Awatar użytkownika
m.pankowski
początkujący
początkujący
Posty: 18
Rejestracja: sobota 19 gru 2015, 19:10
Lokalizacja: Ruciane-Nida
Kontakt:

Post autor: m.pankowski »

Piotrek, no i o to mi właśnie chodziło. Będziemy pisali zapewne do CKE pismo w sprawie błędnych pytań i odpowiedzi.

Dziękuję za wyjaśnienie :)
Awatar użytkownika
Kuna lesna
zastępca nadleśniczego
zastępca nadleśniczego
Posty: 2627
Rejestracja: czwartek 12 paź 2006, 00:41
Lokalizacja: Z puszczy

Post autor: Kuna lesna »

O zgrozo nie rozumiem jak można takie błędy wogóle zrobić, przygotowujący dla mnie do zwolnienia. Rozumiem błędy gdzie nie ma określonych norm ale tu ktoś przeciął.
Awatar użytkownika
Sten
prezydent
prezydent
Posty: 170029
Rejestracja: czwartek 13 gru 2007, 18:40
Lokalizacja: Łuh

Post autor: Sten »

Warto by było poznać personalia autora z CKE ...
"Jak tam było, tak tam było, zawsze jakoś było. Jeszcze nigdy tak nie było, żeby jakoś nie było."
Beer-o-pedia - Encyklopedia piwa
ODPOWIEDZ