BHP wyposażenie ciągnika zrywkowego

Szkolenia, wypadki, choroby, pierwsza pomoc, ocena ryzyka...

Moderator: Moderatorzy

ODPOWIEDZ
mrks
początkujący
początkujący
Posty: 2
Rejestracja: wtorek 31 sie 2010, 20:32
Lokalizacja: Trójmiasto

BHP wyposażenie ciągnika zrywkowego

Post autor: mrks »

Czy orientuje się ktoś może, jak powinien być wyposażony ciągnik używany do zrywki drewna w lesie, aby spełniał wszystkie wymogi przepisów BHP? Chodzi mi głównie o ochronę kabiny. Czy są wymagane osłony szyb (takie siatki) oraz dodatkowe obramowanie kabiny (na wypadek przewrócenia się ciągnika)? Linki do stron mile widziane :)

Sprawa wygląda w ten sposób, że każą nam dokonywać zrywki zwykłym, standardowym ciągnikiem. Nie wydaje mi się, aby było to do końca bezpieczne :/
Awatar użytkownika
Sten
prezydent
prezydent
Posty: 170025
Rejestracja: czwartek 13 gru 2007, 18:40
Lokalizacja: Łuh

Post autor: Sten »

znalazłem coś takiego w necie: http://www.uzytkowanie.cba.pl/3/2/2.html poczytaj - sporo tego jest, może coś znajdziesz.
"Jak tam było, tak tam było, zawsze jakoś było. Jeszcze nigdy tak nie było, żeby jakoś nie było."
Beer-o-pedia - Encyklopedia piwa
mrks
początkujący
początkujący
Posty: 2
Rejestracja: wtorek 31 sie 2010, 20:32
Lokalizacja: Trójmiasto

Post autor: mrks »

Dzięki Sten :)

Ciekawy artykuł, niestety nie znalazłem w nim tego, co mnie interesuje.

Proszę o kolejne odpowiedzi :)
Awatar użytkownika
Jaźwiec
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 5001
Rejestracja: czwartek 29 cze 2006, 09:32

Post autor: Jaźwiec »

Generalnie jakim standardom powinien odpowiadać sprzęt, na którym pracujemy powinno wynikać z oceny ryzyka zawodowego. Jeżeli ryzyko wywrócenia się ciągnika zrywkowego zostało tam określone jako wysokie to ów ciągnik powinien mieć jakieś zabezpieczenia przed tym. Analogicznie rzecz ma się z osłonami szyb tudzież innymi zabezpieczeniami. Odpowiednio mocny ciągnik rolniczy wraz z wciągarką z płytą oporową wyposażoną w osłonę zabezpieczającą operatora przed uderzeniem zerwanej liny jest w pewnych warunkach (głównie na niżu) wystarczającym sprzętem do pracy dla (wprawnego) operatora. Zabić się można nawet w specjalistycznym ciągniku zrywkowym jakim jest chociażby LKT, bo żadna kabina nie utrzyma kilkunastu ton żelastwa spadającego wielokrotnie przy koziołkowaniu ze stoku...
tylko, że to nie wynika z braku zabezpieczeń w sprzęcie...
Jeżeli nie zgadzasz się z oceną ryzyka zawodowego jaką przedstawił ci Twój pracodawca zawsze możesz go poprosić o ponowne przeprowadzenie oceny z uwzględnieniem wskazanych przez Ciebie czynników...
Uśmiechnij się! Jutro możesz nie mieć zębów...
Atlas
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 4243
Rejestracja: wtorek 10 lut 2009, 22:20
Lokalizacja: z duszy leśnej

Post autor: Atlas »

„Instrukcja BHP przy wykonywaniu podstawowych prac z zakresu gospodarki leśnej” będąca załącznikiem do zarządzenia Nr 19 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 14.07.1997r oraz w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2006r w sprawie BHP przy wykonywaniu niektórych prac z zakresu gospodarki leśnej ( Dz.U. Nr 161, poz.1141).

§21
1. Ciągniki i maszyny samojezdne, eksploatowane na powierzchniach leśnych, powinny być wyposażone w bezpieczne kabiny lub ramy ochronne oraz zabezpieczone przed skutkami zerwania się liny.

Zerknij też na §§ 15-34
mrks pisze:Czy są wymagane osłony szyb (takie siatki)
Osłona powinna być skuteczna. W Harvesterach są to odpowiednio mocne szyby z atestami.
Awatar użytkownika
Jaźwiec
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 5001
Rejestracja: czwartek 29 cze 2006, 09:32

Post autor: Jaźwiec »

Co oznacza termin
Atlas pisze:bezpieczne kabiny lub ramy ochronne
Wiadomo tylko, że powinna być kabina. Każda kabina w którą seryjnie wyposażany jest ciągnik rolniczy jest bezpieczna, inaczej nie zostałby dopuszczony do użytku...
Atlas pisze:Osłona powinna być skuteczna
i znów, co to oznacza? Kleszcze i komary to też czynnik zagrożenia w lasach...
I nie powołujmy się tu na Harvestery, bo niestety to nie jest standard, do którego moglibyśmy porównywać resztę, głównie z tej przyczyny, że bardzo niestandardowa jest jego cena... ale i wymagania stawiane jego operatorom...
Uśmiechnij się! Jutro możesz nie mieć zębów...
Atlas
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 4243
Rejestracja: wtorek 10 lut 2009, 22:20
Lokalizacja: z duszy leśnej

Post autor: Atlas »

Jaźwiec, masz rację co do wątpliwej jakości zapisów.

Intencją autora było wyposażenie ciągnika w "kabinę bezpieczeństwa" dającą duże szanse na przetrwanie operatorowi po przewróceniu się pojazdu lub po upadku drzewa.

Intencje to jedno, a zapisy tej instrukcji to drugie.
Masz też rację, że rzadko która kabina ochroni
Jaźwiec pisze:spadającego wielokrotnie przy koziołkowaniu ze stoku...
choć czołg bym taki znalazł :wink:
Jaźwiec pisze:Każda kabina w którą seryjnie wyposażany jest ciągnik rolniczy jest bezpieczna
Nie każda.
C-330
C-4011
C-355 (spora część)
W powyższych i wielu innych ciągnikach kabiny chronią przed... deszczem i wiatrem. Jeśli chcesz to nazywać kabiną bezpieczeństwa to nazywaj :wink:
Są też kabiny zbudowane z 4 metrów cienkiej rurki i brezentu bez szyb. To też są fabryczne kabiny (zabytkowe ale jednak).
Jaźwiec pisze:I nie powołujmy się tu na Harvestery
Tu chciałem tylko wskazać, że nie o siatkę chodzi, lecz o osłonę - np. skuteczną szybę. Mam świadomość, że ta szyba jest droższa od niektórych ciągników zrywkowych.

Jaźwiec, czy odważyłbyś się nie wyposażyć ciągnika w kabinę chroniącą przed zmiażdżeniem operatora, gdybyś był pracodawcą zrywkarza?
Atlas
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 4243
Rejestracja: wtorek 10 lut 2009, 22:20
Lokalizacja: z duszy leśnej

Post autor: Atlas »

mrks pisze:Czy są wymagane (...) dodatkowe obramowanie kabiny (na wypadek przewrócenia się ciągnika)?
Obecnie konstruowane kabiny są zwykle odporne na przewrócenie się ciągnika, ale starsze konstrukcje nie. Jeśli kabina nie jest odpowiednio mocna (atest) to należy ciągnik wyposażyć w takie obramowanie z atestem.
Awatar użytkownika
Jaźwiec
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 5001
Rejestracja: czwartek 29 cze 2006, 09:32

Post autor: Jaźwiec »

Ja to bym się nawet nie odważył być pracodawcą zrywkarza...
Natomiast fakt, że sekretarce teoretyczne może na stopę spaść słoik z kawą czy też pokaźny segregator z zarządzeniami dyrektora (tudzież nadleśniczego), lub może kopnąć się przypadkiem w nogę od biurka, lub, co gorsza czyjąś nogę... nie każe nam obuwać tejże sekretarki w obuwie ochronne w postaci butów roboczych z utwardzonym noskiem... Wszystko zależy od oceny ryzyka zawodowego. Wszelkie zabezpieczenia, ochrony i osłony muszą (bo o to było pytanie) być stosowane wówczas, gdy wskazuje na taką konieczność ocena ryzyka zawodowego i ryzyka tego nie da się ograniczyć innymi metodami. Ryzyko upadku drzewa na kabinę operatora ograniczają przepisy na temat wykonywania ścinki w tym ściągania zawieszeń, ryzyko przewrócenia się ciągnika ograniczają zasady bezpiecznego wykonywania zrywki w tym przestrzeganie maksymalnych wartości załadunku, spadków i nachyleń. Owszem nie wyobrażam sobie w lesie ciągnika bez "budy", ale nie wyobrażam sobie również, żeby standardem były kewlarowe szyby i klatki bezpieczeństwa rodem z F1 czy chociażby WRC... Zresztą na cóż ta klatka jeśli brak pięciopunktowych pasów bezpieczeństwa, a tam, choćby trójpunktowych. Pokaż mi operatora, który zapina pasy bezpieczeństwa, nawet jak je ma... Łatwo jest pracownikowi żądać od pracodawcy, troszkę trudniej wymagać od siebie... (co mówię generalnie, a nie do konkretnego przypadku - więc proszę nie brać tego do siebie).
P.S. Apropos kabin. Jakiś czas temu miałem okazję przejechać się wojskowym humvee'm, który miał drzwi szoferki wykonane z plastiku obciągniętego brezentem. A niby taki fajny sprzęt... :lol:
Atlas pisze:Obecnie konstruowane kabiny są zwykle odporne na przewrócenie się ciągnika, ale starsze konstrukcje nie. Jeśli kabina nie jest odpowiednio mocna (atest) to należy ciągnik wyposażyć w takie obramowanie z atestem.
A to akurat jest bardzo rozsądne podejście i moim zdaniem wystarczające.
Uśmiechnij się! Jutro możesz nie mieć zębów...
Awatar użytkownika
adaś
początkujący
początkujący
Posty: 185
Rejestracja: wtorek 13 mar 2007, 12:38

Post autor: adaś »

Atlas pisze:W Harvesterach są to odpowiednio mocne szyby z atestami.
jesteś w stanie podać więcej informacji o tych szybach??
Awatar użytkownika
Jaźwiec
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 5001
Rejestracja: czwartek 29 cze 2006, 09:32

Post autor: Jaźwiec »

kompozyt wzmocniony kevlarem - mówi ci to coś?
Uśmiechnij się! Jutro możesz nie mieć zębów...
Atlas
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 4243
Rejestracja: wtorek 10 lut 2009, 22:20
Lokalizacja: z duszy leśnej

Post autor: Atlas »

:(
Wiem tylko, że rosłe chłopisko solidnym wałkiem tej szyby nie zniszczy. Takie próby robiono na pokazach. Ustąpiła dopiero jak jeden z operatorów zagapił się i skierował na siebie tartaczny odziomek i włączył przesuw. Przeżył, bo schylił głowę.
Są to solidne szyby spełniające wymogi dla kabin bezpieczeństwa.
Awatar użytkownika
Jaźwiec
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 5001
Rejestracja: czwartek 29 cze 2006, 09:32

Post autor: Jaźwiec »

Materiały kompozytowe składają się z żywicznej matrycy wzmocnionej włóknem w postaci przędzy, niedoprzędu, taśmy lub tkaniny. W porównaniu z metalami są one lżejsze, posiadają lepszą odporność chemiczną, lepszą odporność na działanie czynników środowiskowych oraz są doskonałymi materiałami termo- i elektroizolacyjnymi.

Włókna takie, jak KEVLAR®, włókna szklane oraz węglowe, jak również elementy o strukturze plasta miodu wykonane z produktu o nazwie handlowej papier NOMEX® firmy DuPont są obecnie powszechnie używane w wielu zastosowaniach przemysłowych, takich jak statki kosmiczne, samoloty, samochody, łodzie, sprzęt sportowy.

W konstrukcji samolotów, duży moduł włókna KEVLAR®, w połączeniu z jego dużą odpornością na uderzenia, pozwala projektantom zmniejszyć masę wielu elementów konstrukcyjnych (krawędzie płatów, owiewki itp.) oraz poprawić charakterystyki masa-obciążenie. Kompozyty samolotowe są często wykonane z laminatów zawierających rdzeń o strukturze plastra miodu wykonany z papieru NOMEX®. Kompozyt tego typu zapewnia wysoki stosunek wytrzymałości do masy. KEVLAR® jest materiałem stosowanym np. w kadłubach łodzi, łódek i kajaków ze względu na mały ciężar właściwy oraz dobrą tolerancją udarową, a także w rakietach tenisowych i nartach ze względu na swoją dodatkową zdolność tłumienia drgań.
Uśmiechnij się! Jutro możesz nie mieć zębów...
Awatar użytkownika
adaś
początkujący
początkujący
Posty: 185
Rejestracja: wtorek 13 mar 2007, 12:38

Post autor: adaś »

znalazłem informację o szybach poliwęglanowych, stosowanych między innymi w ciągnikach Valtra. Interesuje mnie jednak czy takie szyby są oferowane gdzieś na rynku ... tak, aby nową szybę wzmocnioną zamontować np. na starym ursusie ... Są firmy, które robią "na miarę" szyby hartowane, ale te mają raczej standardową wytrzymałość.
Awatar użytkownika
Jaźwiec
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 5001
Rejestracja: czwartek 29 cze 2006, 09:32

Post autor: Jaźwiec »

Obawiam się, że dużo łatwiej będzie wspawać kratownicę na szybę...
I zapewne zdecydowanie taniej...
Uśmiechnij się! Jutro możesz nie mieć zębów...
ODPOWIEDZ