Spot jest sugestywny, dobrze zrobiony tyle tylko, że... kompletnie nieprawdziwy. Zawiera ewidentne błędy i przekłamania, jednym słowem jest "naciągnięty" poza granice wytrzymałości. Zdziwiony jestem, że jeszcze nikt go nie przeanalizował i nie poddał krytyce.
Przeczytajmy zatem tekst z komentarza pod filmem:
Pierwszą nieprawdą jest wartość czasu reakcji - nie wynosi on 1,5 sekundy ale 0,85 sekundy. No niby 85/60=1,42 ale przecież nie ma takiej jednostki miary jak 1/60 sekundy!Przed samochodem kierowcy jadącego z prędkością 60 km/h nagle pojawia się przeszkoda -- samochód dostawczy. Od tego momentu do naciśnięcia hamulca mija ok 1,5 sekundy -- tyle wynosi czas reakcji kierowcy. W tym czasie samochód przebywa drogę długości 25 m i dopiero wtedy zaczyna hamować. Uderzenie w przeszkodę następuję z prędkością 46 km/h. Pasażerowie samochodu doznają poważnych obrażeń.
W przypadku prędkości 50 km/h, reakcja kierowcy następuje również po ponad sekundzie (1,5 sek.). Jednak w tym czasie samochód przebywa drogę o długości 20 m. Dopiero wtedy kierowca naciska na hamulec. W tym przypadku samochód zdąży wyhamować tuż przez przeszkodą.
Okazuje się, że różnica prędkości wynosząca 10 km/h ma kolosalne znaczenie dla konsekwencji wypadku drogowego.
Druga nieprawda to stwierdzenie, że przy uderzeniu z prędkością 46 km/h pasażerowie doznają poważnych obrażeń. Normy europejskie w zakresie bezpieczeństwa drogowego wymagają aby do prędkości 50 km/h samochód po uderzeniu w nieruchomą przeszkodę miał nienaruszony przedział pasażerski. I do takiej prędkości producenci przeprowadzają "crash test". W przypadku wielu współczesnych aut sztywność przedziału pasażerskiego jest tak duża, że po zderzeniu można bez trudu otworzyć drzwi. Do tego pasy, poduszki powietrzne. No poważne obrażenia czy śmierć nie wchodzą w grę.
Teraz zajmijmy się obliczeniami. We wszystkich symulacjach używa się następujących wzorów:
- Droga zatrzymania: Dz = Dr + Dh (gdzie Dr to droga reakcji a Dh droga hamowania)
- Droga reakcji: Dr = v * tr (gdzie v to prędkość zaś tr to czas reakcji, owe 0,85 s)
- Droga hamowania: Dh = v² /2 op (gdzie v to prędkość a op to maksymalne możliwe opóźnienie na danej nawierzchni - dla suchego asfaltu należy przyjąć 7,5 m/s²)
[center][/center]
Jak widać przy prędkościach podanych w spocie pasażerom obu aut nic się nie powinno stać. No chyba, że odległość do przeszkody jest mniejsza niż ok. 36 metrów. Znacząco mniejsza...